Digitális könyvtárak a tudományos kutatás és az oktatás szolgálatában. Az angolszász minta
Konferencia-előadás
Dr. Tóvári Judit
judit.tovari5@gmail.com
A nemzetközi szakirodalomban a digitális könyvtár fogalmát többféleképpen értelmezik. Egyes szerzők beleértik az intézményi repozitóriumokat, teljes szövegű adatbázisokat, virtuális „könyvtárakat”, segédletek nélkül közzétett digitalizált könyvtári, múzeumi, levéltári állományrészeket, míg mások csak azokat a gyűjteményeket, amelyek egy online információs rendszert alkotva a kutatás és az oktatás új bázisát képezik. Én ez utóbbi álláspontot képviselem. A tudományos élet, az oktatás szinte átláthatatlan mennyiségű forrása jelenik meg online, felvetve a hitelesség, a szerzői felelősség kérdését is. Ezekben eligazodni meglehetősen nehéz. Mihez nyúljon a kezdő kutató, hol talál a tanár az órájához eredeti forrásokat, óraterveket és egyéb segédanyagokat? Mit tegyen az e-könyvtáros, hogy a digitális könyvtár forrásai a szemantikus weben is megjelenjenek, hogy a közgyűjtemények féltve őrzött kincseihez idő- és fizikai határok nélkül bárki hozzáférhessen? Körbejárva a digitális könyvtár természetét, tárgyaljuk azt az online információs rendszert, amiben a digitális könyvtárak fogalmilag elhelyezhető, kutatható, forrásai az oktatásban felhasználhatók.
A gondolatmenet alapja, hogy a könyvtár több, mint gyűjteményének és épületének együttese és minden könyvtár gyűjteményfejlesztésének célja egy bizonyos használói kör igényeinek kielégítése. Része egy társadalmi stratégiának, aminek a célja a tudományokon keresztül történő növekedés. Hogyan tudja ezt a digitális könyvtár támogatni? Hogyan egyeztethető össze az információhoz való szabad hozzáférés elve a hatalmasra növekedett információs piac kutatásba, oktatásba és megjelenésbe befektetést generáló elvével? A digitális könyvtár hogyan fogja teljesíteni a könyvtár közintézményi tradicionális szerepét, hogyan támogatja a közérdeket az oktatásban, a kutatásban?
A digitális könyvtár természetének felderítésekor megvizsgáljuk azt,
- mint az eredeti dokumentum elektronikus interpretációját,
- mint társadalmi és tudományos kommunikációs formát a virtuális térben,
- mint oktatási eszközt,
- mint elektronikus publikálási eszközt,
- mint az ipari társadalom bázisán felnövekvő információs szupersztráda termékét, amit keretek közé terelnek a szerzői jogi megszorítások.
Vizsgáljuk, hogy mitől könyvtár a digitális gyűjtemény, ami egy kattintással bárhonnan elérhető. Milyen célok mentén szerveződik a gyűjtés? Ki a célközönség? Mik azok a speciális szolgáltatások, amelyeket a gyűjteményre alapozva kínál, és hogyan biztosítja a kereshetőséget az e-könyvtáros?
Az elméleti megközelítésen túl bemutatjuk a példamutatóan szerkesztett angolszász digitális könyvtárak működését, oktatásban, tudományos kutatásban történő felhasználhatóságát.