A pedagógiai rendszer fontos része az akkreditált továbbképzések rendszere, amelynek felépítése a szolgáltatók képzési eljárásokat tervező és szervező képességeit és a szervezetek helyzetfelismerését tükrözi.
A pedagógus továbbképzések elsődleges szerepe az intézményi minőség javítása, a pedagógiai autonómia és felelősségvállalás fejlesztése, és az iskolákban megjelenő aktuális kérdésekben a problémamegoldó képesség javítása (Ceglédi, 2011; Falus, 2004; Gönczöl, 2011; Liskó, 2004; Bogdány és Szívós, 2014; Szemenyei és Kasza, 2014; Sági, 2011; TALIS, 2009).
Vizsgálatunk célja az volt, hogy megállapítsuk, a képzési leírások milyen igényekre próbálnak választ adni és milyen minőséget ígérnek a pedagógusok részére. A továbbképzési rendszerben található informatika témájú programok (N=122) tartalmának elemzésekor a programok jegyzékben közzétett nyilvános információit, (1) a továbbképzés célját, (2) a program tartalmát, (3) a tartalmi követelményeket, (4) az ismeretek számonkérésének módját elemeztük.
A vizsgálat során lementettük a feltételnek megfelelő, szűrt képzéseket tartalmazó adatbázist és az egyes képzésekről szóló információkat, majd aggregálást követően elemeztük és értelmeztük a különböző szövegrészeket, kategorizáltuk a leírásokat.
Eredményeink szerint:
(1) A továbbképzés célja sok esetben általános, nem egyértelmű, túlmutat a képzés célján (pl. stratégiai jellegű célokra, jogszabályokra, tartalmi szabályozók teljes szövegére hivatkoznak), más esetekben szűkíti a képzés célját (pl. speciális, a bemutatott szoftver konkrét műveleteire vonatkozó célt határoz meg).
(2) A program tartalmának leírása egzakt, egyértelműen tartalmazza a társadalmi elvárásokat, a feldolgozandó tematikai egységeket, a tanúsítvány kiadásának a feltételeit.
(3) A tartalmi követelmények általában következetesen levezethetők a célokból, de a céloktól eltérő, új elemek is megjelennek.
(4) Az ismeretek számonkérésének módja változatos, az elvárások sok esetben túlmutatnak a képzés tartalmi egységei alapján elvárható követelményeken, az értékelés szempontjai nem biztosítják az objektív értékelés feltételeit.
A leírások elemzése alapján megállapítható, hogy a szolgáltatók változatos minőségben készítették el a kérelmet. A leírásokban megjelenő információk az évek során formalizálódtak. A továbbképzések jelenlegi rendszere nem alkot teljes körű rendszert, annak felépítésekor csak a kínálati oldal határozta meg a tartalmat.
A képzések általában kis mértékben veszik figyelembe az előzetes tudás mértékét, a leírások sok esetben pontosítást, kiegészítést igényelnének, redundánsak, néhány esetben hatásos, szubjektív jelzőkkel próbálnak hatni a tájékozódó pedagógusokra. Előadásunk a továbbképzési rendszer fejlesztésének a lehetőségére, a pedagógusok által támasztott igények figyelembevételének a fontosságára hívja fel a figyelmet.