A kutatás és az előadás célja, hogy bemutassa az elkészült mérnök-informatikus BSc szak mintatantervét az Eszterházy Károly Egyetemen.
A szak indításának hátterében az a 2015-ben elkészült helyzetelemző tanulmány áll, amely részletesen bemutatja, feltárja a hazai informatikus- és IT-mérnökképzés helyzetét, problémáit. A kialakult helyzet enyhítésére a kormány egy projektet (GINOP-3.1.1.) hirdetett meg, amelyben ösztönzi a fiatalokat az informatikus képzési területen való továbbtanulásra.
A meghirdetett projektre pályázott az Eszterházy Károly Egyetem Matematikai és Informatikai Intézete is. Elsődleges célunk a mérnökinformatikus BSc szak beindítása volt az egyetemen. Ebből a célból együttműködési megállapodást kötött az egyetem a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökséggel (KIFÜ). Ennek köszönhetően a GINOP-3.1.1. (Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program) pályázat keretében lehetővé vált, hogy az oktatók elmélyíthessék tudásukat olyan technológiákban, amelyeket a mérnökinformatikus BSc képzés keretében oktatni fogunk hallgatóinknak, akikre térségünkben nagy kereslet mutatkozik, pl. LabVIEW grafikus programozási nyelv. A KIFÜ segítségével felvettük a kapcsolatot a National Instruments Hungary Kft.-vel, akik segítettek a mérőlabor kialakításában, felszerelésében, amely alkalmas pl. az irányítástechnika tantárgyhoz köthető laborgyakorlatok elvégzésére. Az együttműködési megállapodás szerint további eszközöket kapunk a GINOP-3.1.1. pályázatból, amelyek segítségével egy második mérőlabort is ki tudunk kiépíteni olyan műszerekkel, mint az NI myRIO-1900, NI ELVIS II Series Specifications, NI myDAQ, Vision camera.
A mérnökinformatikus BSc szak tantervi hálójának kialakítása során törekedtünk arra, hogy meglévő erőforrásainkat is felhasználjuk az új szak indítása, működtetése során. Az előadások 50-60%-a közös a programtervező informatikus és a mérnökinformatikus szakokon, pl. a Magasszintű programozás I-II. tantárgy, így együtt is hirdethetők.
A kidolgozott mérnökinformatikus BSc szak mintatantervének bemutatása. A képzési idő nappali tagozaton 7 félév, 2154 kontaktóra, levelező tagozaton szintén 7 félév, 805 kontaktóra (kritérium- tantárgyak nélkül), a megszerezhető kredit 210. Az alapszakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség: mérnökinformatikus, alapfokozat (BSc). Négy képzési területet határoz meg a képzési és kimeneti követelmény (KKK), ezek a következők: 1. matematikai és természettudományi alapismeretek, 2. gazdasági és humán ismeretek, szakmai törzsanyag, 3. differenciált szakmai ismeretek (specializáció), 4. szabadon választható tantárgyak. A szakmai gyakorlat 8 hét, amelynek követelményei az intézet honlapján elérhetők.
Az előadás végén részletesen bemutatom a két kidolgozott specializáció területen megszerezhető ismereteket.
Irodalomjegyzék
Bell Research, 2015. A hazai informatikus- és IT-mérnökképzés helyzetének, problémáinak, gátló tényezőinek vizsgálata. Összefoglaló tanulmány.
Alapszakok képzési és kimeneti követelményei, mérnökinformatikus alapképzési szak. https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1600018.EMM×hift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT
Bátky Z. 2015. Egy kisvárosnyi informatikus hiányzik Magyarországról. Letöltve: 2017.09.02.
http://24.hu/tech/2015/11/28/egy-kisvarosnyi-informatikus-hianyzik-magyarorszagrol/
Habók, L. 2017. Kormányprogram indult az informatikushiány ellen. Letöltve: 2017.09.04.
https://www.hwsw.hu/hirek/57082/nfm-ivsz-kifu-ginop-informatikushiany-felsooktatas.html
Mészáros T. 2016.Egy komplett generációnyi informatikus hiányzik Magyarországról. Letöltve: 2017.09.13.
http://index.hu/gazdasag/2016/09/12/egy_komplett_generacionyi_informatikus_hianyzik_magyarorszagrol/
Nationals instruments. Világszinten élen járunk a tesztelési, mérési és vezérlési megoldások területén. Letöltve: 2017.09.13.