A különleges bánásmód, mint gyermekek, tanulók speciális csoportját leíró kategória a Nemzeti Köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4.§ 13. pontjában jelenik meg. E paragrafus a különleges bánásmódot igénylő gyermekek és tanulók közé sorolja a sajátos nevelési igényű (mozgásszervi, érzékszervi – látási, hallási -, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral – súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral küzdő), a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekeket és tanulókat, illetve a kiemelten tehetségeseket.
E gyermek-, tanulócsoportok esetében a különleges bánásmód médiainformatikai aspektusból is többrétűen elemezhető – például:
a) a médiainformatika szerepe a különleges bánásmódot igénylők diagnosztikájában;
b) a médiainformatika szerepe a különleges bánásmódot igénylők (képesség-, személyiség-, tehetség-, kommunikációs-, konfliktus megoldásbeli, társas készségeket érintő, vagy akár oktatási célú) fejlesztésében;
c) a médiainformatika szerepe a különleges bánásmódot igénylők tanácsadásában;
d) a médiainformatika szerepe a társadalmi érzékenyítésben.
Az előadás során a fenti aspektusok mentén áttekintjük a hazai jó gyakorlatokat, s hiányosságokat, s ezek alapján javaslatokat fogalmazunk meg a médiainformatika jövőbeli bevonási lehetőségeire a különleges bánásmódot igénylők nevelése szempontjából.