A 21. században a médiafogyasztás már nem csupán a nyomtatott és az elektronikus médiumok esetében értelmezhető, hiszen rendkívül nagy szerep jut a médiumok médiumának, az internetnek és az azon keresztül elérhető tartalmaknak. A korábbi képernyő-központú felfogás ma már egészen új értemet nyer.
Ezzel párhuzamosan, a közoktatás digitális átállása újabb jelentős és nagy horderejű mérföldkőhöz érkezett a hazai Digitális Oktatási Stratégia megjelenésével. Az ebben foglalt célitűzések alapján kiemelt szerepet kap a digitális állampolgárrá nevelés, és az ehhez kapcsolódó új kompetenciák fejlesztése. Jól látszik tehát, hogy a tér-és időfüggetlen, hálózatosodott média (újmédia) világában a médiatudatosság jelentősége felértékelődött és újabb területekkel kell, hogy bővüljön.
A téma aktualitását ezen túlmenően abban látjuk, hogy bár a köznevelésben egyre nagyobb számban jelennek meg az elektronikus tanulási környezet virtuális dimenziója által nyújtott internetes tartalmak, azonban az utóbbi években nem készült hazánkban olyan átfogó munka, amely a médiatudatosság új területeit, és a fejlesztés lehetőségeit tárgyalja.
Munkánk célja, az újabb kultúraváltás hatására átalakuló médiatudatosság korszerű ismérveinek megfogalmazása, kiemelt figyelmet fordítva az internetes platformra, továbbá azokat az értékelési szempontokat is szeretnénk meghatározni, amelyek alapján e terület a digitális átállás korában fejleszthető. Ennek során megvizsgáljuk a hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat, valamint elemezzük a Digitális Oktatási Stratégiát a médiatudatosság fejlesztése szempontjából.