Murányi Zoltán
Eszterházy Károly Egyetem Pedagógusképző Központ
muranyi.zoltan@uni-eszterhazy.hu
okostelefon tanórai használata a közoktatásban és a felsőoktatásban
A pedagógusokkal és az utóbbi években az egyetemi oktatókkal szembeni legnagyobb kihívás a Z generáció azaz a „globális NET generáció” oktatása, nevelése, motiválása. A Z-generáció tagjainak főbb ismérvei a jó intellektus, az igen fejlett problémamegoldó képesség, a kiváló technikai érzék, az erős gyakorlatiasság, a jó figyelemmegosztás és absztrakció. Emellett a digitális oktatási környezet természetes számukra, hatékony információszerzési stratégiák birtokában, elvárásuk a tanárral – és az oktatással – szemben a modern tartalmak, új munkamódszerek, az információk kritikus kezelésének és produktív alkalmazásának elsajátíttatása.
Az okostelefon térhódítása és széles körben megvalósuló elérhetőségük, sokrétű alkalmazhatóságuk az oktatás egyik leghasznosabb eszközévé tehetnék (tehették volna) ezt a technológiát. Erre több próbálkozás is zajlott, például:
EU:
- Socrates II program 2000–2006
- Leonardo Da Vinci projekt:
- E-learningtől az M-learningig (2000–2003),
- Mobil learning – a következő generációs tanulás (2003–2005),
- Mobiltechnológiák beépítése a közoktatásba (2005–2007)
Magyarország: XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció). A projekt megvalósítása során született „A mobiltechnológiával támogatott tanulás és tanítás módszerei”
Kutatásunk során a közoktatásban és a felsőoktatásban oktató tanárokat kerestük meg kérdőívünkkel, hogy az adatokat feldolgozva képet kaphassunk a következőkről:
- mennyire elterjedt az okostelefon tanórai alkalmazása az oktatás különböző szintjein
- mennyre nyitottak a tanárok, oktatók az okostelefon használatára
- a tanárok, oktatók milyen ismeretekkel, tapasztalatokkal rendelkeznek a témában
Az adatok további elemzésével arra kerestünk választ, hogy
- milyen összefüggés van a tanárok, oktatók általános IKT használata és a tanórai okostelefon használat között
- van-e kapcsolat a tanórán alkalmazott munkaforma és az okostelefon használatának gyakorisága között
- megállapítható-e összefüggés a tantárgy jellege és az okostelefon használatának gyakorisága között?
Eredményeinkkel igyekszünk hozzájárulni a közoktatásban tanítók és az egyetemi oktatók módszertani kultúrájának fejlődéséhez.